|
Comments
Comments to the event: BZUK Film Year of venue 2015
Comment from day: 18.10.2015 18:52:13
Author: Ing.Zdeněk Sršeň (info@bzuk.cz)
Title: Hodnocení odborné poroty
Bzuk film 2015
Poutavý svět modelářství a létání se čím dále výrazněji propojuje s filmovou tvorbou. Nejenže autoři dokumentují stavby modelů, různá soutěžní klání, osoby modelářů ale už se také se sami chopí radiového dálkového ovládání, aby s miniaturní kamerou brázdili vzduch a pořizovali mimořádné záběry krajiny. Loňský rok přivezl na Bzuk film ochutnávku těchto obrázků a letošní ročník nás doslova nasytil. Až by se mělo varovně zvolat, všeho moc škodí. To samé platí i o filmech pořízených zejména z kamerových dronů. Ztrácí se tak ojedinělost záběrů, které mají své místo v dramaturgicky promyšleném a standardně záběrově vystavěném filmu.
Nejlepší film:
Historie jednoho letadla
Mladý režisér David Balda využil svého umu a vytvořil pozoruhodný dokumentární medailonek svého dědy, pilota, který zachránil před zničením starý letoun vyrobený v Československu. Dokument ukazuje promyšlenou práci s dramaturgií filmu, který má své styčné body. Kombinuje základní filmařské postupy s dynamickými záběry ze sportovní kamery na letounu, vhodně doplněn o historické materiály. Proporce filmu je zcela adekvátní obsahu a technickou kvalitou převyšoval většinu filmů na soutěži.
Z filmařského hlediska se nejvýrazněji jevily v kolekci snímky:
Krásy České republiky
Baladické pojetí záběrů z ptačí perspektivy s podmanivou hudbou Davida Guetty ve vynikající kvalitě a ostrosti. Profesionální výsledek loňského účastníka Ondřeje Losenického, vyhraněného specialisty na letecké záběry. Krásné záběry by však snesly přísnější nůžky, neboť pro mnohé se opakují a ve 3 minutách jich je pro mnohé až moc. Opět chybí dramaturgická stavba, kterou však krása záběrů, zejména na zámky, vynahradí a divák ji s chutí promine.
S malým štokrem po Osoblažsku
Autor filmu pan Václav Šimek je vzorným příkladem, že z unikátních záběrů z výšky lze vybudovat kvalitní snímek pouze za předpokladu, že bude doplněn konvenčními záběry a reportážními postupy. Jeho druhá verze stejného tématu tak povstala z pouhé popisnosti a přinesla nám do snímku i lidské ruce zblízka a tím vyvolala i tolik toužebné emoce.
Ukončení sezóny Tondy Dodka
Poctivě zaznamenaná událost zkušeného Milana Michálka s dobře napsaným a sděleným průvodním slovem. Snímek se může stát jakýmsi příkladem pro ostatní tvůrce, jak s kamerou, záběry a mluveným slovem pracovat. Trošku by snímku slušela kratší stopáž, některé momenty se zbytečně opakovaly.
Většina filmů dokázala fanouška modelářství, potažmo diváka, potěšit. Mnohdy je škoda, že se kamera u více filmů nedostala blíže k události či lépe nezaznamenala momenty, které jsou pro dané téma stěžejní. Některé snímky se zbytečně pasovaly pouze do role experimentů či jejich záznamů. I tak se v konečném důsledku jedná o dobrou práci a autoři zaslouží pochvalu. Hlavně za záběry, z nichž velké množství je už zcela na úrovni profesionálů, včetně zvládnutých technických fines pomocí sportovních outdoorových kamer, vysokorychlostních záznamů včetně kamerových dronů.
Obecnější doporučení pro autory:
- záběry z dronů přispívat do širší obsahové záběrové skladby, ne naopak
- nepoužívat kamerové drony na záběry postav, polocelků
- vyvarovat se použití prolínaček a požívat čisté střihy
- zvýšit kvalitu adjustace filmů, úvodních a závěrečných titulků, nepodléhat efektním laciným možnostem střihových programů
- není vhodné ve velké míře ve filmu zobrazovat fotografie a nájezdy na statické snímky
- dramaturgicky přemýšlet nad výstavbou filmů (struktuře a příběhu), aby zaujali i širší okruh diváků
- zejména u delších a obsahově širších dokumentů nutná příprava formou scénáře (na něm si autor uvědomí případné chyby, proporce a vyjasní potenciál látky)
- více hledat průsečíky a vazby světu modelářů a jejich lidských konstruktérů
- být přísnější při střihu a hledět na přiměřenou stopáž (vyhnout se opakování, zbytečných popisů a technických detailů – ne však na úkor zajímavostí)
- používat kvalitní stativy s fluidní hlavou při záběrech na dlouhé ohnisko (letouny ve výšce, lodě v dálce apod.)
- investovat do kvalitních směrových externích mikrofonů, které se připevní ke kameře nebo pro výpovědi klopových mikrofonů na oděv
Ondřej Krejcar
Impuls Hradec Králové
react to a comment "Hodnocení odborné poroty"
Display comments
Display competition detail BZUK Film
|
FILMDAT z. s.
IČ: 22866183
E-mail:
info@filmdat.cz
Tel:
602458782
Skype:
jaroslavsika
|